The Uncertainty principle* states that it is not possible to measure two related physical variables with total precision. The laws of physics force you to choose as an observer. The fact of observing modulates and influences the result. Observable Realities, the title of the audiovisual installation, takes this concept of Quantum Physics to define the non-measurable result of an observed reality. Taking this idea as a starting point for the project, 3DInteractivo has developed an installation that serves to subvert measurements and build a network of algorithms that react with the public.
In this line of research, video installation becomes a canvas, a support on which to interact, operate and construct images with the complementary information obtained from sensors that monitor the position of the spectators as a collaborative group.
Their involvement / attention, their facial expressions (ie. smile, frown), even their emotions (surprise, happiness, fear) will finally Consequently, the spectators are the artists who perform and feed with their gestures the work of art. The installation will try to randomly disturb what the visitors look at discovering, revealing and re-inventing the forms of representation of a virtual world that imagines other Universes with other dimensions of observable reality. generate an audiovisual piece whose projection is unique; it only depends on the viewer's interaction in the room in real time.
* Also called Heisenberg's Indeterminacy Relation in Quantum mechanics.
El principio de Incertidumbre* establece que no es posible medir dos variables físicas relacionadas con total precision. Las propias leyes de la física obligan a elegir como observador. El hecho de observar modula e influye en el resultado. Realidades Observables, el título de la instalación, toma este concepto de la Física Cuántica para definir el resultado no medible de una realidad observada. Tomando esta idea como punto de partida del proyecto, hemos desarrollado una instalación que sirve para subvertir medidas y construir un entramado de algoritmos que reaccionan con el público visitante.
En esta línea de investigación, la videoinstalación pasa a ser un lienzo, un soporte sobre el que interactuar, operar y construir imágenes con la información complementaria que se obtiene de unos sensores que monitorizan la posición de los espectadores en su conjunto. Su involucración/atención, sus expresiones faciales (ej: sonrisa, ceño fruncido) incluso sus emociones (sorpresa, felicidad, miedo) generaran finalmente una pieza audiovisual cuya proyección es única; solo depende de la interactuación del espectador en la sala en tiempo real.
En consecuencia, los espectadores son los artistas que realizan y alimentan con su gestualidad la obra de arte. La instalación tratará de perturbar aleatoriamente lo que ves, para descubrir, desvelar y re-inventar las formas de representación de un mundo virtual que imagina otros Universos con otras dimensiones de la realidad observable.
* También llamada relación de indeterminación de Heisenberg en mecánica cuántica.